האם שוט נקי של שמן זית כל בוקר הוא הסוד לבריאות ואריכות ימים?

מה בעצם יקרה לנו אם נלגום שוט של שמן זית כתית מעולה מדי בוקר?

ראשית, חשוב להבהיר שזה אמנם לא קשוח כמו שוט של וודקה, אך בכל זאת, זה קצת שונה מלטבול קצה של פוקצ’ה פריכה בשמן זית ולטעום. צריך לקחת בחשבון שלגוף לוקח קצת זמן להתרגל ללגום כוסית שמן זית על בטן ריקה. אפשר כמובן להתחיל עם כפית/כף ולהעלות את המינון בהדרגה.

שמן זית כתית מעולה

שנית, אם שואלים אותנו באיזה זן של שמן זית מומלץ לבחור לצורך לגימה בבוקר – אנחנו, במשק אחיה, ממליצים על שמן זית מזן ארבקינה. כל הזנים שלנו עוברים חלק בגרון, אז למה דווקא ארבקינה? משום שהוא נחשב לעדין ביותר מבין זני שמן הזית, בעל טקסטורה קלילה וטעם נייטרלי.

קיים סיכוי סביר שאחרי לגימת כוסית קטנה של שמן זית, כבר לא יהיה בכם רצון לאכול את ארוחת הבוקר הרגילה שלכם. אין עם זה בעיה. הנוזל הזך והזהוב סוגר את הפינה מצוין.

כיום, שמן זית איכותי נתפס כמקור ליתרונות בריאותיים, כמגן על הלב ומאריך חיים! עם זאת, האם ידעת שלפני שנים לא רבות סוגי שמן שונים, ובהם שמן זית, נחשבו למשמינים ואף מזיקים לבריאות?.

כאמור, בשל כמות הקלוריות הגבוהה והעירוב של שומן רווי ושומן לא רווי, פעם רופאים ראו בשמן הזית רכיב לא בריא והמליצו לצרוך כמה שפחות ממנו בתזונה היומיומית. אולם, סקרי בריאות שנערכו באירופה מצאו, פעם אחר פעם, שבקרב מדינות בדרום אירופה, כמו ספרד, פורטוגל וכו’ האזרחים סבלו פחות ממחלות לב וחיו יותר, למרות הצריכה הגבוהה יחסית של שומן, באמצעות שמן זית.

בספרד אף ערכו ניסוי אמיץ ומקיף, בו חילקו באופן רנדומלי 7,500 גברים ונשים בשנות ה-60 לחייהם (שהוגדרו כבעלי משקל עודף וברמת סיכון גבוהה לחלות בסוכרת או במחלות לבביות) ל-2 קבוצות. קבוצה אחת התבקשה להקפיד במשך 5 שנים על תזונה דלת שומן, שהומלצה ע”י רופאים ברוב המדינות המערביות. הקבוצה השנייה התבקשה לצרוך תזונה עתירת שומן, בתוספת של שמן זית כתית או אגוזים.

שמן זית - משק אחיה

המחקר (שפורסם ב-2013) הראה שחברי הקבוצה שהקפידה על התזונה הים תיכונית, ה”שומנית” יותר, נהנו מהפחתה של שליש במחלות לב, סוכרת ואירועים מוחיים, בהשוואה לקבוצה שצרכה תזונה דלת שומן. בנוסף, הם אפילו נהנו מירידה קלה במשקלם ודיווחו גם על שיפור בזיכרון! מדובר במחקר אמין במיוחד, שניטר השפעות על קבוצה גדולה של אנשים, לטווח זמן ארוך (5 שנים), ולא של מספר ימים/שבועות, כמו שקורה בהרבה מחקרים תזונתיים.

יתרה מזאת, המחקר המקיף אף הוכיח שהתוצאות הטובות והבריאות ביותר נצפו בקרב מי שהקפידו לצרוך שמן זית כתית מעולה. זאת בהשוואה למי שצרכו שמן זית רגיל, או שמן זית כתית. ההבדלים בדרגות האיכות השונות בין סוגי שמן הזית מגיעים גם מן החומציות הנמוכה, הטריות והטעם העשיר של שמן זית כתית מעולה, אך בעיקר ממספר הפוליפנולים שבשמן. שמן זית כתית מעולה, בייחוד כזה שמופק בכבישה קרה, מכיל סביב 30 פוליפנולים שפועלים כמו נוגדי חמצון (אנטי אוקסידנטים) ומפחיתים דלקתיות ואת השפעות ההזדקנות בעיקר על הלב ועל המוח.

אם כולנו נקפיד על תזונה עתירה בשמן זית כתית מעולה (חשוב לא להתפשר על האיכות והטעמים!) כבר בשלב מוקדם בחיינו – נוכל ליהנות מהיתרונות הבריאותיים המוכחים שלה.

לחיים ולבריאות!

דילוג לתוכן